HTML

A filantróp naplója

"Én nem akartam filantróp lenni. Mint minden épeszű, becsületes embernek, borsózik a hátam a filantrópoktól. Amikor azonban meghallottam a pedagógiai kurzus teljesítési feltételeit, a lelkem mélyén már éreztem a közelgő végzetet. Civil szervezet. (A távolból lágy akkordok szállnak…) Nevelőotthonos, hátrányos helyzetű, roma gyerekek felzárkóztatása. (A futamok egyre erősödnek…) Délutáni óraadás, húsz alkalommal. (A dallam lassan a szívbe férkőzik. Arc kipirul, szem felcsillan, száj mosolyra húzódik.)"

Friss topikok

Linkblog

Archívum

Norbi és Rózsa (2008-03-06)

2008.04.17. 11:34 Al

Norbit már két nappal ezelőtt megismertem. Tizennégy éves, vékony, csendes  őzike. Szép csillogó szeme sötétbarna, szája fölött halvány árnyék. Csendessége persze először zavarba hozott kicsit: idegesen lapozgattam az irodalomkönyvét, és próbáltam kihúzni belőle, hol is tartanak az iskolában. Beszéltettem a Kőszívű ember fiairól. Megtudhattam, hogy Baradlay Ödön és barátja, Leonin az Északi sarkon kalandoztak. Azt is megtudtam, hogy tanítványom semmit nem olvasott még az életben, viszont szereti a verekedős filmeket, a Barátok köztöt és a focit. Úgy döntöttem, akkor inkább a foci- „Miért jó egy fiúnak focizni?”
Az igazi kihívás azonban csak ma érkezett: Rózsa személyében. Sápadt, körberajzolt szemű tizenhárom éves lány áll nevelőtanárával a civil szervezet tanulószobájában, szemeit forgatja és már most haza akar menni. A nevelőtanár józan tekintetű, erős, szimpatikus nő, akinek a kezei alatt elrendeződnek a dolgok. Még Rózsa is kénytelen-kelletlen nálunk marad: könyvek, füzet és toll nélkül. „Nemakarása” olyan masszív, mintha húsz kiskamasz helyett egyszerre „nemakarna”. A szék szélére ül, kabátját nem veszi le, még csak ki sem gombolja. Ugrásra kész.
Buzgón diktálok egy részt a Bogáncsból. Ezt a könyvet választottuk a polcról, mert erre mutattam rá először. Tollbamondunk, mert Rózsa kategorikusan elzárkózott az olvasástól. A beszélgetés természetesen szóba sem jöhet. Fél kézzel ír tollammal a civil szervezet egyszerű, kisiskolás vonalas füzetébe, nem szorítja le a másik oldalát, így meglepően kiírt, felnőttes betűi alatt a füzet fokozatosan kifordul és végül már szinte merőlegesen rója a sorokat.
-„Három…” –kezdem lendületesen a mondatot.
-Miii? Maga viccel velem? – tekintetemmel jelzem, hogy nem viccelek.
-„Három kötőjel négy nap után…” -A hangom élénk, vidám, kellemetlenül didaktikus. Mintha nem is én lennék. Rózsa ír. Engem már rég az ösztönök irányítanak: mint a vadász áldozatára, úgy lesek Rózsára, próbálom megelőzni a gondolatait, rezdüléseit, mert tudom, hogy ez a lány tényleg bármelyik pillanatban felugrik és elrohan.
Egy pillanatig sem érzem úgy, hogy ketten együtt vagyunk az asztalnál. Közöttünk ott magasodik a jeges leheletű, dermesztő családi tragédia. Ez egyrészt egy végtelenül titkos, szövevényes, mélyen megbúvó valami (Ki tudna teljesen utána járni? Szégyentől, erőszaktól, ki tudja mi mindentől megnyomorított lelkekből ki tudná harapófogóval kihúzni, vésővel kifeszegetni?), ugyanakkor összességében teljesen nyilvánvaló, leplezetlen, konkrét. Egyszerűen itt van. Itt ül. Feketelyukként nyeli el a fényt és a meleget.
Az óra végeztével bizonytalanságérzettel, de elszántan megyek haza.
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://afilantopnaploja.blog.hu/api/trackback/id/tr95429680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása